Epizoda

Reakční doba

Mouchy domácí reagují na nebezpečí zhruba 10x rychleji než člověk. Je dobrý nápad nechat je řídit? Berger Grillsky má jasno.

Je porušení soustředění na jízdu a tím zvýšení reakční doby řidiče možným zabijákem?

U kterého typu dopravní nehody je rychlá reakce řidiče nejdůležitější? Zvyšuje prodloužená reakční doba počet fatálních nehod v ČR nebo i jinde?

Trend nárůstu dopravních nehod se nepodařilo zastavit ani v letošním roce, počtem 32 922 za první 4 měsíce je to ve srovnání s loňským rokem o 1 014 více, stejně tak vypadá situace s počet usmrcených, kdy 135 usmrcených osob převyšuje loňský rok o 9. Lepší „skóre“ je u těžce zraněných i lehce zraněných (-98, -350). Dopravní nehody rostou v obcích i mimo obec přibližně stejně. „EU se snaží zastavit nárůst dopravních nehod zaviněných sníženou reakční dobou, o který „typ“ dopravní nehody se nejčastěji jedná,“ ptá se ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Bohužel se může jednat o jakoukoliv příčinu a reakční doba jen zhorší její následky.

Základní dovednost řízení se skládá z úkolů zabývajících se udržováním správné rychlosti a vozidla na trase. Většina dovedností souvisejících s činnostmi, jako je sledování výkonu, reakční doby a vizuální detekce, se již začínají zhoršovat při množství alkoholu pod 0,5 promile. Řidiči, kteří požili alkohol mají větší potíže s udržováním správného průběhu jízdy vozidla, delší reakční doba bývá často příčinou nedobrovolného ukončení jízdy. „Řekla bych, že horší, než alkohol jsou drogy, jízda pod vlivem drog byla příčinou jednoho úmrtí na silnici za uplynulé 4 měsíce,“ říká členka Týmu silniční bezpečnosti paní Stanislava Jakešová.

Průměrná doba reakce řidiče by měla být přibližně 2 sekundy, ale závisí na různých faktorech včetně svalové paměti. Mezi faktory, zvyšující reakční dobu bezesporu patří, mimo již uvedené, mobilní telefon, jídlo a doba řízení bez přestávky. „Je nezbytné, aby motoristé soustředili svou plnou pozornost na jízdu. Rozptýlení, které odvádí pozornost řidiče od silnice, může být nebezpečím, proto doporučujeme motoristům, aby si v případě, že se chystají na dlouhou cestu, vždy včas udělali přestávku a využili tento čas k doplnění paliva, ale i k vlastnímu občerstvení,dodává Jan Polák. Apelujeme na řidiče, aby si udělali pauzu a vychutnali si jídlo mimo svá vozidla, protože společnost ETSC odhaduje, že více než šest z deseti (62 %) řidičů v posledním roce jedlo za volantem. Studie naznačují, že konzumace jídla ve vozidle zvyšuje riziko ničivé havárie stejně jako telefonování. Používání telefonů za volantem je na našich silnicích stále větší hrozbou, prodlužuje téměř o polovinu reakční dobu a je vážnou hrozbou pro život ostatních účastníků silničního provozu. Žádný hovor ani zpráva není důležitější než život.
 
Evropská komise žádá zvýšení opatření na přímé vidění pro nákladní automobily a autobusy, což by znamenalo, že automobilové společnosti budou prodávat vozidla, kde řidič může lépe vidět kolem svého vozidla. „Přímé vidění“ je pojem, kdy řidiči vidí přímo okny svého vozidla. To se liší od „nepřímého výhledu“, když řidič vidí vnější skutečnost na monitoru nebo v zrcadle. ACEA tvrdí, že senzorový systém, který detekuje cyklisty nebo chodce, je efektivnější. Bylo však prokázáno, že vidění něčeho „přímo“ zvyšuje reakční rychlost o 0,7 sekundy. Zlepšování reakčních rychlostí o 0,7 sekundy v praxi znamená snížení rychlosti zastavení o 5 metrů, pokud vozidlo jede rychlostí 25 km / h. Rozdíl mezi životem a smrtí může představovat 5 metrů další jízdy před zastavením.

Nejvíce usmrcených bylo za uplynulé 4 měsíce z příčin nepřiměřené rychlosti celkem 47 (+6) a nesprávného způsobu jízdy 54 usmrcených je o 1 více než v loňském roce. Obě příčiny v sobě skrývají i prodlouženou reakční dobu řidiče. „Výčet základních příčin zvyšování reakční doby má vést řidiče k zamyšlení a pochopení závažnosti problému, k vyvarování se těchto příčin, přes to, že mě se nic nemůže přihodit,“ říká členka Týmu silniční bezpečnosti paní Stanislava Jakešová.

^